Jak zacząć dzień z energią i dobrym nastawieniem? – pomysły na zdrowe śniadanie

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia – prawda czy mit?

“Śniadanie to podstawa, bez niego nie warto zaczynać dnia” – każdy z nas w dzieciństwie z pewnością słyszał te zdanie i nie wychodził z domu zanim nie zjadł czegoś pożywnego. Czy rzeczywiście jest to prawdą? Oto kilka faktów, które potwierdzają, że zdrowe śniadanie jest gwarancją dobrze rozpoczętego dnia (https://www.bee.pl/t/zdrowe-sniadanie):

  • pierwszy, pełnowartościowy posiłek dostarcza witamin oraz substancji odżywczych, które “obudzą” i zmobilizują organizm do pracy po kilku przespanych godzinach,
  • jedzenie regularnych śniadań korzystnie wpływa na metabolizm oraz wagę ciała (osoby, które dbają o swoją sylwetkę nigdy nie unikają porannego posiłku – a wręcz przeciwnie – jest on podstawą ich całego dnia),
  • śniadania wpływają na poprawę koncentracji i szybsze myślenie, ponieważ po posiłku we krwi znajduje się wyższy poziom cukru, który wpływa na wzrost energii i dobrego nastawienia,
  • poranne posiłki obniżają ryzyko związane z wystąpieniem zawału serca, chorób metabolicznych oraz cukrzycy.

Jakie produkty powinny znaleźć się w zdrowym śniadaniu, a czego należy unikać?

Najważniejsze jest, aby przygotowane przez nas śniadania były zdrowe, czyli zawierały w sobie produkty bogate w odżywcze substancje i witaminy. Podstawą pełnowartościowych posiłków powinny być produkty zbożowe tj. pieczywo, płatki owsiane lub kukurydziane, musli. Są one naturalnymi źródłami błonnika, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Prawdziwą skarbnicą witamin i substancji odżywczych są owoce i warzywa. Zawarty w nich cukier dłużej się wchłania dzięki czemu zapewnia nam długotrwały dopływ energii. W zdrowym śniadaniu nie powinno zabraknąć mleka ani jego pochodnych – serów, kefirów, jogurtów, które zawierają w sobie cenny wapń – jeden ze składników naszych kości i zębów. Jako dodatek do śniadań sprawdzą się orzeszki (źródło witamin i tłuszczy wspomagających pracę mózgu i poprawiających pamięć), chude wędliny, ryby oraz jajka.

Przy przygotowaniu posiłków warto unikać tzw. pustych kalorii, czyli składników, które zawierają dużo cukru, a dodają nam energii tylko na krótki okres czasu. Różnież słodycze nie są najodpowieniejszym wyborem – podnoszą poziom cukru we krwi, ale oprócz tego nie mają do zaoferowania niczego pożywnego, dlatego lepiej zachować je jako dodatek do drugiego śniadania lub stosować jako przekąskę między posiłkami.

Najczęściej wybierane śniadania

Najlepszą opcją jest przygotowywanie śniadań wieczorem lub znalezienie takich posiłków, których przyrządzenie nie zajmie więcej niż 10-15 minut. Przykładem szybkiego i odżywczego śniadania jest owsianka z owocami lub orzechami – szybki i pożywny posiłek, złożony z samych pełnowartościowych składników. Grzanki lub tosty z różnymi dodatkami ( serem, wędliną, warzywami) są jednymi z częściej wybieranych propozycji na zdrowe śniadania. Nie należy zapominać o klasycznych kanapkach – najlepiej na ciemnym, zbożowym chlebie, które można przygotować wedle uznania – nadaje się do nich praktycznie wszystko od warzyw aż po produkty mleczne. Dla osób wiecznie “zabieganych” dobrym rozwiązaniem będzie jogurt naturalny, do którego wedle uznania można dodać różne owoce (również suszone) lub inne, wzmacniające smak, dodatki (miód, orzeszki, płatki owsiane, rodzynki itp.).

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com